Deze week presenteerde Nike de Olympische collectie 2008, hun grootste tot nu
toe. Nike heeft voor elke Olympische sport een item gemaakt. Van een
paardrijlaars tot een BMX-outfit.

Nike is niet de officiële sponsor voor de Olympische Spelen, dat is
Adidas. Het sponsort wel een groot aantal individuele atleten en
landenteams. De Nederlandse equipe wordt aangekleed door Asics. Dat betekent
dat alle Nederlanders een trainingspak van dat merk dragen over de
sportkleding van hun eigen sponsor.

De outfits voor de grote landenteams die Nike sponsort, de Verenigde Staten,
Rusland en China, worden volgende maand gepresenteerd.

In totaal kleedt Nike enkele duizenden inviduele atleten uit meer dan honderd
landen. In Nederland zijn dat onder meer het Nederlands voetbalelftal,
zwemmer Pieter van den Hoogenband, baanwielrenner Theo Bos en de
zevenkampster Karin Ruckstuhl. Andere sporters die zich in Nike hullen,
zoals marathonloper Kamiel Maasse en hordeloper Gregory Sedoc, zijn nog niet
zeker van plaatsing.

De collectie kent een aantal blikvangers. Zo is daar het ijsvest, dat
atleten koel moet houden in de verzengende hitte in Beijing, de herziene
versie van het Nike Swift pak, en de lichtste basketbalschoen en
hardloopschoen ooit.

Voor Nike zijn de spelen goed voor business. Hoeveel het bedrijf extra omzet
in een Olympisch jaar, kan de woordvoerder niet zeggen. Maar ook het feit
dat het evenement dit jaar in China plaatsvindt, zal de firma geen
windeieren leggen. China is na de VS de tweede markt van Nike.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl